Ádám Jenő Zeneiskola – AMI, Szolnok
A térítési díj utalásához szükséges adatok: OTP 11745004-20102609 Közlemény: “gyermek neve” térítési díj
Zeneiskolánkról:
Az Ádám Jenő Zeneiskola az 1991/92-es tanévben kezdte meg a zenei nevelés-oktatást, a kezdetektől fogva csak zeneművészeti ágban. A zeneiskola alapítója: Vajna Katalin, Csokonai Alkotói-díjas és KÓTA Életmű-díjas zenepedagógus, kóruskarnagy, címzetes megyei vezető főtanácsos, köznevelési szakértő. A zeneiskola fenntartója 2006. szeptember elsejétől az „Összhang” Művészeti, Tehetséggondozó Közhasznú Alapítvány, melynek számlaszáma: 10300002-45412895-70073285, melyre továbbra is várjuk az adakozók adójának 1%-át. (Az Összhang Alapítvány honlapja ide kattintva elérhető.)
Iskolánk jellemzői, adatai:
A zenei nevelést-oktatást, a művészi szépség kiteljesedését, növendékeink zenei fejlődését kívánjuk szolgálni. A magyar kultúra jövőjéért felelősséget érezve a növendékek teljes személyiség-fejlesztésére törekszünk a zenei továbbtanulásra való felkészítés lehetőségét is biztosítva.
Az iskola jogállása: Önálló jogi személyiséggel rendelkező, közhasznú alapítvány által fenntartott, állami feladattal megbízott, humán szolgáltatást ellátó zeneiskola, alapfokú művészeti iskola. Az iskola típusa, alapfeladata (minden feladat-ellátási helyen): alapfokú művészeti iskola, alapfokú művészetoktatás.
Az oktatás munkarendje: zeneiskola a nappali oktatás munkarendje szerint.
Az évfolyamok száma: Az alapfokú művészetoktatásban: 12 évfolyam (1-2. szolfézs, illetve hangszeres előképző, 1-6. alapfokú, 7-10. továbbképző évfolyam) a székhelyen és valamennyi telephelyen.
Művészeti ágak, tanszakok zeneművészeti ágban (székhelyen és valamennyi telephelyen):
Klasszikus zene művészeti ág:
- Fafúvós tanszak
- Akkordikus tanszak/Pengetős tanszak/Ütős tanszak
- Billentyűs tanszak
- Vonós tanszak
- Vokális tanszak
- Zeneismeret tanszak
- Kamarazene tanszak
- Elektrokakusztikus zenei billentyűs tanszak
Népzene művészeti ág:
- Fúvós tanszak
- Pengetős tanszak
- Vonós és tekerős tanszak
- Vokális tanszak
Működési területünk: Szolnok, Martfű, Rákóczifalva, Rákócziújfalu, Újszász város mellett szolgáljuk Besenyszög, Jászladány, Kőtelek, Nagykörű, Tószeg, Szászberek, Zagyvarékas településeken is a zenei nevelést-oktatást.
Több olyan kisközségben látjuk el a zenei képzést, mely hátrányos helyzetű, illetve önhibáján kívül hátrányos helyzetbe került település. Céljaink elérését segítik a települési önkormányzatok együttműködési megállapodásai is. Tanulói létszámunk stabil, de a demográfiai csökkenés iskolánkban is évről-évre érezteti hatását.
Szolnokon és telephelyeinken igen sokat szerepelnek zeneiskolás gyermekeink. Alapvetőnek tartjuk ugyanis, hogy a közönség előtti zenélés, fellépés, önálló szereplés, vagy kamarazenélés formálja, fejleszti a növendékeket. Ez az életre nevelés, a közönség előtti megnyilatkozás fejlesztésének egyik jó eszköze is.
Szolnokon és a telephelyeinken igény van közreműködéseinkre. Növendékeink, tanáraink sokszor és szívesen szerepelnek a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei településeken, ez egyben az eredményesség, a tehetség-felismerés, a tehetséggondozás, tehetség-fejlesztés visszacsatolásai is. Iskolánk filozófiája tehát: gondos odafigyeléssel, szeretettel szeretnénk tanítványainkat a zene elvont nyelvéhez közelebb juttatni, hogy örömet találjanak a muzsikálásban, és ezt az élményt közvetítsék az őket hallgatóknak is. Ugyanilyen figyelemmel segítjük, fejlesztjük a hátránnyal élő gyermekeket. Iskolánk 2011-től a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Kistérségi hatókörű Kiváló Tehetségpontja, ezt a címet 2014-ben, illetve 2018-ban újra kiérdemeltük. 2024-ben újra pályáztunk és ismét elnyertük a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Akkreditált Kiváló Tehetségpont címet. Idézzük a pályázatot elbíráló Tóth Ilona és Tóth Tamás akkreditációs szakértők véleményét:
„Az Ádám Jenő Zeneiskola Tehetségpont, Szolnok a 2023/2024. évi akkreditációs folyamatban való részvétele eredményeként térségi hatókörű, Akkreditált kiváló tehetségpont címet nyerte el! Gratulálunk a szép sikerhez! Az akkreditációban közreműködött szakértők a következő szöveges értékelést készítették a folyamat során szerzett online és/vagy személyes tapasztalataik alapján: A hagyományos zeneiskolai tehetségfejlesztő munkánál jóval komplexebb tehetségsegítő programot működtető tehetségpont tevékenysége példaértékű, ugyanis a zenei tehetségterületen kiemelkedő képességekkel rendelkező diákjaik fejlesztése során nagy hangsúlyt fektetnek személyiségük fejlesztésére, motivációjuk fenntartására, közösségen belüli kapcsolataik erősítésére és olyan képességeik fejlesztésére is, amely nem feltétlenül kapcsolódik a zene területéhez. Sokszínű tehetségfejlesztő munkájuk során különösen fontosnak tartják a kortárs csoportoktól történő tanulás lehetőségének biztosítását és a modern zeneirodalom megismertetését is. Innovatív gondolkodásukat támasztja alá az a tény, hogy a Covididőszakban olyan tehetségsegítő programot dolgoztak ki, amely a nehézségek ellenére is biztosította a tehetségígéretek fejlődését és szociális készségük erősítését. Tanácsadó tevékenységük során a diákok és szüleik számára egyéni és/vagy kiscsoportos beszélgetések formájában biztosítják a közös gondolkodás és a közösségépítés lehetőségét, de mesterkurzusok szervezésével pedagógusaik szakmai fejlődésére is nagy figyelmet fordítanak. Ugyanez a tudásformáló és közösségépítő szemlélet tükröződik együttműködő partnereik kiválasztásában és rendezvényeik megszervezésében. Ez utóbbiak során a zeneiskolákra jellemző, klasszikusnak tekinthető alkalmakkor (versenyek, koncertek, fellépések) tehetséges tanulóik tudásának bemutatásán túl mindig törekednek a tapasztalatok átadására, a szülők és a külső szakemberek véleményének meghallgatására. Követendő példaként említhető meg a falvakban élő, sokszor hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű tehetségígéretek fejlesztésére fordított tevékenységük is, melynek során számos nehézsorsú gyermeknek mutatták meg felemelkedésük lehetőségét. A tehetséggondozás iránti elköteleződésüket, rendszerszintű gondolkodásukat és a tanulóik egyéni fejlődését fontosnak tartó gondolkodásukat támasztja alá az a példamutató dokumentáció is, amellyel a tehetségpont rendelkezik. Fejlesztő javaslatunk arra irányul, hogy a tehetségpontban felhalmozódott tudást és tapasztalatot érdemes lenne minél szélesebb körben megismertetniük! Gratulálunk a tehetségpontban megvalósuló tehetségsegítő munkához! 2024.05.23. Tóth Ilona és Tóth Tamás a MATEHETSZ akkreditációs szakértői”
A zeneiskola igazgatója: Szabó Katalin, "Bonis Bona" díjat kapott a tehetségfejlesztést támogató tevékenységéért. Vajna Katalin 2018 májusában megkapta „A Magyar Művészetoktatásért” díjat.
Társadalmi elismerésként munkánkat sok-sok meghívó és köszönőlevél minősíti, melyek megtalálhatók a minőségirányítási partnerkapcsolatok gyűjteményünkben.
A szolnoki "Ádám Jenő Zeneoktatásért" Alapítvány 1991-től segíti tevékenységünket a gyermekek zenei előrehaladásával, anyagi támogatásával, fellépési lehetőségek szélesítésével, pályázati lehetőségek megragadásával. (Számlaszám: MKB 10300002-45412895-70073285)
Zeneiskolánk 2004 júniusában megkapta a "Minősített Iskola", 2010-ben a "Minősített intézmény" címet az AME-től. 2007-ben az Országos Minősítő Testület "Kiválóra Minősített Alapfokú Művészetoktatási Intézmény" minősítéssel értékelte pedagógiai tevékenységünket.
Az iskolavezetés – a fenntartó segítségével - a feltételek állandó fejlesztésére törekszik. Az eltelt több mint 30 év alatt új székhelyre költözött az iskola, mely esztétikus lehetőségeivel már önmagában is az ízlésre nevel, a szépre szoktat. Az épületek – tanítási helyiségek mellett az eszköz- és felszerelésjegyzék szerint meglévő feltételekkel - új hangszerekkel - látja el az iskola a feladatát.
A zeneiskola a Pedagógiai Program alapelvei szerint dolgozik, Pedagógiai Programunk belső szervező erő is. A Pedagógiai Program és az SZMSZ, átdolgozására 2024-ben, a Házirend módosítására 2024-ben került sor. A Zeneiskola Helyi Tantervének kidolgozására 2007-ben, a jogszabályoknak megfelelően 2011-ben, illetve 2022-ben került sor.
Az iskolavezetés és a nevelőtestület minden tagja részt vesz a rendszerszerű gondolkodásban, a kompetencia alapú tanulásfejlesztésben, a partnerközpontú intézményi kultúrát támogató alapoknak és értékrendek kialakításában, illetve példát mutat azok megvalósításában. Az intézmény teljesítmény-menedzsmentjének célja a tevékenység folyamatos fejlesztésére, eredményességére irányuló reflexió, a „tanulásfejlesztő” iskolaépítés.
Ádám Jenő elveit, útmutatását követjük:
"A zeneművészetben különleges nevelő erő rejlik. Élni kell vele és tudni: hogyan! - Hogy mit ér e munka? Aranylón fénylik róla Kodály minden szava. Meghagyta, mi a teendő; Követni kell! - A zenére hangolt tanító legtöbbje kitűnő nevelő. A zenetanítás elemi szintről a legmagasabb fokig: nevelés! Ez a szellem sohasem húzódhat a módszeres simli merev rácsai mögé. Mert bár lapról olvasni hasznos dolog, ám a hangok között lélekre lelni az, ami érdemes. A módszer merev öncélúságának elrettentő példáit láttam nálunk is, másutt is. A lelkes iskolai munka, a hangszeres képzés nemcsak élményben, még technikájában is nevel. A billentés százféle színe, a vonókezelés finomsága, a fúvás módolgatása, az énekszó költői árnyalása nemcsak kifelé virtuozitás, hanem befelé munkáló virtuális formáló erő is. E munkában minél szélesebb kört magunkhoz ölelni, ez az elsődleges feladatunk. Ehhez tanító kell. – Hát még olyan, aki tanítót nevel! – Elméletieskedő filozofálásban manapság igencsak bővelkedünk. Többet ér az egészséges, céltudatos gyakorlati szellem. A sugárzó szeretet. A szakmában az első szó azé, aki hivatásának tudatában következetes, őrzi függetlenségét, személyében példamutató. Olyan nevelőé, akinek nemcsak több megbecsülésre van jussa, aki joggal vár bizalmat, hogy munkájában saját hite erősödjék. – Pedagógiai optimizmus? Az! Kell, hogy az legyen. A legnagyobb munkáról van szó, melynek tartalma és célja: az emberebb ember."
Az iskolavezetés elkötelezett a művészetekkel való nevelés- oktatás területén. Jövőképében, szolgálatnak, missziónak tekinti feladatát, minőségpolitikája irányt adó. Szívén viseli a gyermekek, az iskola sorsát, jövőjét, küzd a mindennapok problémáinak megoldásáért, a növendékek zenei oktatásának, nevelésének szakszerűségéért, törekszik arra, hogy a gyermekek minél jobban érezzék magukat az intézményben. Felelősséget érez a tanárok munkalehetőségének megőrzéséért. A vezetés a tantestülettel együtt úgy nevel a zenével, hogy a növendéket meggyőzze a zene esztétikai komplex hatásáról, hogy a tanuló megérezze a zene – a világ egyik legnagyszerűbb művészeti ága – erejét, szépségét, játékosságát, értelmi-érzelmi, erkölcsi nevelő hatását. A zenét, a társadalmat jobbító lehetőségként kezeli. Vallja, hogy a zene a társadalom egyik fontos javító eszköze. Az a gyermek, aki értékes zenével nő fel, észreveszi szépséget, a problémát a körülötte lévő világban és pozitívan viszonyul társaihoz. „Értékkel értéket közvetíteni a gyermeknek”, ez az egyik alapelve a vezetésnek. A zeneiskola pedagógusai fontosnak tartják egymás (tanár-növendék) tiszteletben tartását. A szeretet kettős erejével: eréllyel (nem követelve, hanem meggyőzve) és figyelemmel közelednek a tanítványhoz, harmonikus emberi kapcsolatra törekedve: „A virágot a napfény bontja ki, az emberi lelket a szeretet.” (Gárdonyi Géza).
A nevelőtestület hisz abban, hogy a lényeglátás, a gondolkodtatás, a logika, a kreativitás, a kommunikáció, a közösségben való zenélés mind-mind a gyermek hasznára van, egyben viselkedéskultúrát, életszemléletet is közvetít.
Minden tanévben hangulatos zenei táborokat szervezünk, 2025 nyarán Tiszasülyön és a Zempléni-hegységben volt többnapos zenei táborunk Szabó Katalin, Péli Ildikó, Gyurics György, Bakó Jánosné, Németh Kornél, Nagy Réka, Kenéz Adrienn tanárok értő és segítő közreműködésével.
Az intézményi stratégia a jövőalkotás eszköze. Iskolánk céljai a nemzeti köznevelési törvényben rögzített és elvárásokból kialakított intézményi fejlesztési célok megvalósítása, melyek összhangban vannak a területi, helyi aktuális fejlesztési célokkal is. Alapfokú művészeti iskolánk feladata, hogy kibontakoztassa a művészi képességeket, fejlessze a művészi tehetségeket és igény esetén felkészítsen szakirányú továbbtanulásra.
Partnerkapcsolataink mind a hozzánk érkező gyermekek iskolai, óvodai tekintetében, mind a város, a kistérségi települések kulturális élete szempontjából jók. A minőségértékelés, a minőségfejlesztés során kapcsolatot kerestünk a zeneiskolánkból zenei szakgimnáziumba, szakközépiskolába került tanulók tanáraival. Minden területről pozitív válaszokat kaptunk, megelégedettséggel nyugtázták felkészítő szakmai munkánkat írásos visszajelzéseikben. A zeneművészeti szakközépiskolák külső referenciái mellett nyomon követjük volt növendékeink útját, van olyan egykori tanulónk, akit alapítványunk még a középiskolás években is anyagilag támogatott. Mind a továbbtanuló növendékek adatait, mind a versenyeken elért eredményeket adatbankban rögzítjük.
Országos partnerkapcsolatnak, tehetségkutatásnak is minősíthető, hogy 1994 óta háromévenként megrendezzük az OH által kiírt és támogatott Országos Ádám Jenő Dalversenyeket, melyek a zeneiskolában magánéneket tanuló fiatalok számára nyújtanak mindenki megelégedését kiérdemlő bemutatkozási- és versenylehetőségeket. Jelentkezőket két korcsoportban várunk, a második korcsoport 21-26 éves korig várja a jelentkezőket.
A zsűri tagjai: Bretz Gábor elnök, Bartók-Pásztory-díjas, Érdemes művész, Liszt Ferenc-díjas, Juventus-díjas operaénekes, az Österreichischer Musiktheaterpreis birtokosa, a Magyar Állami Operaház kamaraénekese, a Zeneakadémia adjunktusa, művésztanára, Cserna Ildikó Liszt-díjas, Artisjus-díjas operaénekes-művésztanár és Miskovits Ildikó, operaénekes, a budapesti Weiner Leó Zeneiskola és Művészeti Szakközépiskola magánének tanára.
A korábbi dalversenyek győztesei között üdvözölhetjük Cserna Ildikó Liszt-díjas operaénekest, Herczenik Anna, Sáfár Orsolya, Bretz Gábor, Pasztircsák Polina, Sólyom Nagy Máté, Rab Gyula, Csizmár Dávid, Göncz Renáta, Dulics Tímea, Celeng Mária, stb. operaénekeseket, magánének tanárokat.
A XI. Országos Ádám Jenő Dalversenyre 2026. április 25-26. között kerül sor Szolnokon, a Megyeháza patinás dísztermében.
Az emberi (humán erőforrások) fejlesztése folyamatos munkával történik. Az intézmény vezetője 2002-ben fejezte be a Budapesti Műszaki Egyetem Pedagógiai Tanszéke által vezetett közoktatási vezető felsőfokú képzést. Iskolánkban még hat tanár rendelkezik közoktatás vezetői végzettséggel. Szabó Katalin igazgató 2015-ben Ped. II. minősítést szerzett, 2016-ban került sor vezetői tanfelügyeletére, 2017-ben pedig az Ádám Jenő Zeneiskola intézményi tanfelügyeletére. Szabó Katalin 2015 júniusában végzett a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának zongora-előadóművész szakán, majd ugyanott Master zongoratanári diplomát szerzett a meglévő szolfézs – zeneelmélet - karvezetés szakos főiskolai végzettsége mellé.
Az Ádám Jenő Zeneiskolában 1 Mesterpedagógus, mesterképzésen mesterfokozatot nyert 4 kolléga, 12 Ped. II. minősítésű és 8 Ped. I. pedagógus dolgozik.
A zeneiskola közelmúltban kapott elismerései, kitüntetései:
- augusztus 20-án Martfű Város Képviselőtestülete „Martfű Város Kulturális, Művészeti Díját” adományozta zeneiskolánk martfűi tagintézménye részére.
Szolnok Megyei Jogú Város Képviselőtestülete döntése alapján 2022. január 22-én, a Magyar Kultúra Napján zeneiskolánk tantestülete „Szurmay Ernő Pedagógiai Díjat” vehetett át. Nagy megtiszteltetés és munkánk elismerése Martfű Város és Szolnok Megyei Jog Város kitüntetése, erőt ad a további munkánkhoz.
A 2025/2026-os tanévre magánének, zongora, citera, népi ének, furulya, fuvola, oboa, szaxofon, klarinét, gitár, hegedű, mélyhegedű, szintetizátor - keyboard, ütő szakokra lehet jelentkezni 2025. május 2-június 30. között, és augusztus 22-szeptember 23-ig.
Reméljük, hogy zenei oktató-nevelő tevékenységünkkel a jövőben is segíthetjük növendékeink fejlődését!
Szolnok, 2025. augusztus 1.
Szabó Katalin
igazgató